دسته بندی پروژه ها

پروژه بررسی و مقایسه ی سیکل های ترمودینامیک دیزل و اتو

سيكل موتور ديزل شباهت زيادي به سيكل : اوتو otto   دارد و  هر دو را مي توان به عنوان سيكل بسته اي از موتور هاي احتراق داخلي مدلسازي كرد . تفاوت در اين است كه سيكل ديزل يك سيكل : تراكمي – احتراقي   است ( يعني در اثر گرماي ناشي از  تراكم هوا و سوخت احتراق صورت مي گيرد و نياز به جرقه شمع نيست )   ولي سيكل اوتو توسط جرقه شمع محترق مي شود .

سيكل موتور ديزل شباهت زيادي به سيكل : اوتو otto   دارد و  هر دو را مي توان به عنوان سيكل بسته اي از موتور هاي احتراق داخلي مدلسازي كرد . تفاوت در اين است كه سيكل ديزل يك سيكل : تراكمي – احتراقي   است ( يعني در اثر گرماي ناشي از  تراكم هوا و سوخت احتراق صورت مي گيرد و نياز به جرقه شمع نيست )   ولي سيكل اوتو توسط جرقه شمع محترق مي شود .

 

سيكل  هاي تراكمي احتراقي از سوخت هايي استفاده مي كنند كه وقتي به آستانه فشار و حرارت مطلوب رسيدند شروع به احتراق مي كنند و بنابراين نيازي به شمع ندارند سوخت ديزل به گونه اي تركيب مي شود كه در زمان مناسب احتراق صورت گيرد و به همين جهت در سيكل ديزل موتور به شكل مطلوب كار مي كند

توجه داشته باشيد كه اغلب سوخت ها هنگاميكه به درجه حرارت و فشار معيني برسند شروع به اشتعال مي كنند اما اغلب اين اتفاق زود تر از موعد رخ مي دهد . به همين دليل است كه يك موتور بنزيني كه با سيكل اوتو كار مي كند وقتي بخواهد با نسبت تراكم بالاتري كار كند به حالت ديزل در مي ايد در صورتيكه سوختي كه استفاده مي كند بنزين است و قبل از زدن جرفه خود بخود مشتعل مي گردد . در اين هنگام خاموش كردن اين ماشين ديگر به سختي صورت مي گيرد چون قطع كردن سيستم جرقه هم مشكلي را حل نمي كند .

اتفاقا گاهي  اين حالت احتراق خود بخودي در ماشين هاي بنزيني پيش مي آيد : مثلا هنگاميكه بخشي از واشر سر سيلندر از محل خود خارج شده و وارد محفظه اختراق گرديده است كه چون  بعد از كار كردن موتور به حالت ملتهب در مي آيد باعث مي شود كه كار جرقه را انجام دهد و در اين حالت با وجوديكه  سوئيچ را مي بنديم ولي باز هم ماشين خاموش نمي شود ياهنگاميكه بدليل كف تراشي سر سيلندر ، حجم محفظه احتراق كاهش پيدا مي كند و در واقع نسبت تراكم موتور به هم مي خورد باز هم شاهد اين وضعيت هستيم .

پرداخت و دانلود

نویسنده :

علیرضا عبادی.png

«علیرضا عبادی» دانش‌آموخته الکترونیک و شیفته فناوری به خصوص در حوزه رایانه است. وی در حال حاضر علاوه بر پیگیری همه علاقه‌مندی‌های خود در رشته‌های برنامه‌نویسی، کپی‌رایتینگ و تولید محتوای چندرسانه‌ای، گرافیک ,طراحی سایت , ربات های تلگرام و اینستاگرام , انواع ربات الکترونیکی , طراحی مدارات الکترونیکی , طراحی دستگاه های صنعتی و غیر صنعتی , کلاس های حضوری و غیر حضوری برنامه نویسی میکرو کنترلر avr و arm  - مهندسی تکنولوژی الکترونیک کاربردی